Daadkrachtig en Creatief in Zorg
^ Back to Top

IEMT

do, 05/24/2018 - 15:05 -- piet

Integral Eye Movement Therapy (IEMT)

 

 

IEMT is een methodiek, die ingezet kan worden in verschillende situaties. O.a. bij:

  • traumabehandeling / PTSS

  • stressreductie

  • fobieën

  • depressie

  • persoonlijke ontwikkeling

 

Bij het inzetten van IEMT hoeft er niet altijd veel gepraat te worden over het probleem. Tijdens het intakegesprek wordt een kleine oefening gedaan om kennis te maken met de methodiek en om te kijken of de methodiek voor jou werkt. Wanneer uit deze oefening blijkt dat IEMT een positief effect en een voor jou gewenst effect heeft, kunnen vervolgsessies in gang worden gezet. Jouw hulpvraag staat centraal en we gaan kijken naar wat jij wil bereiken en of IEMT hiervoor ook toepasbaar is.

In sommige gevallen kan IEMT niet worden toegepast. Dat is wanneer iemand nog in een proces moet getuigen, wanneer iemand een oogziekte of een neurologische afwijking heeft en wanneer iemand bekend is met het hebben van psychose(s).

Bij het intakegesprek zal bovenstaande expliciet worden nagevraagd. Daarnaast zal het medicatiegebruik worden besproken.

Heb je vragen hierover of wil je graag een gesprek plannen, neem dan contact op met:

 

Saima Vereijken

0648518022

saima@carepower.nl

 

 

 

 

Verschil IEMT en EMDR:

  • Bij IEMT wordt teruggegaan naar de kern van het probleem. Dit is het moment waarop iemand geleerd heeft zich zo te voelen of te zijn. Deze eerste herinnering wordt geneutraliseerd waardoor het niet langer impact zal hebben op het heden.

  • IEMT kent een post-traumatisch stress protocol, waarbij de cliënt niets over de inhoud hoeft te vertellen. Er kan snel en effectief gewerkt worden met de gevoelens, beelden en herinneringen waar iemand last van heeft. De cliënt hoeft hierdoor niet de hele ervaring te herbeleven.

  • Er kan worden gewerkt met identiteitsdelen: identiteitsdelen, die stil zijn blijven staan in ontwikkeling, kunnen weer in ontwikkeling worden gebracht.

  • Er kan worden gewerkt met het zelfbeeld: overtuigingen als ‘ik ben niet goed genoeg’, ‘ik ben stom’, ’ik kan het niet’, ‘ik ben het niet waard’, zijn vaak gemakkelijk te neutraliseren.

Bestanden: